
23 października w Bielskim Domu Kultury wystawiony został „Hamlet”. Reżyserem spektaklu w formie podwodnego teatru lalki jest Adam Walny, założyciel teatru „Walny-Teatr”. Po spektaklu liczni zgromadzeni mieli również możliwość wzięcia udziału w warsztatach, które prowadził sam artysta.
Hamlet został zrealizowany w technice podwodnych marionetek. Historia opowiada o zemście Ducha zabitego Ojca, która jest realizowana za pomocą dłoni Hamleta, żywego syna. Ten wtajemniczony w rzeczywistość pozagrobową, namaszczony odpowiedzialnością doświadczenia transcendencji, jednocześnie będąc bezradnym wobec swoich niedoskonałości, próbuje uwolnić się od konieczności mordu, którą kreuje Duch.
Po spektaklu reżyser Adam Walny spotkał się z uczniami na warsztatach, podczas których dowiedzieli się między innymi, skąd pomysł na stosowanie akurat tej techniki czy dlaczego właśnie lalkarstwo, nie granie z innymi aktorami. Podzielił się również swoimi doświadczeniami z dziedziny teatru.
„Jeżeli chodzi o sam pomysł, to wynikło z doświadczenia powodzi. Jedne przedmioty płyną, inne próbują płynąć i to wszystko tak się przewala w tej wodzie, że jest to widok absolutnie hipnotyzujący. Można patrzeć godzinami na taką powódź. Jak się takiej powodzi doświadczy, to człowiek sobie myśli, że jest to zupełnie inna rzeczywistość. Jest to odrębny świat. Inny jest ruch, nie ma tlenu, nie ma grawitacji, wszystko jest inne”.
„W lalkarstwie można stworzyć świat, jaki się chce. Można sobie wymyślać bohaterów. Bohaterem może być krzesło czy figura, która jest dowolnie komponowana. Tu jest wiele możliwości kreacyjnych. Sama bryła człowieka jest dosyć ograniczona” – odpowiedział artysta na pytanie „Dlaczego lalkarstwo a nie granie z innymi aktorami?"
Adam Walny urodził się 21 maja 1972 roku. Jest założycielem teatru lalki i przedmiotu „Walny-Teatr”. W trakcie swojej działalności odwiedził festiwale między innymi w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Białymstoku, Toruniu, Częstochowie, czeskim Turnovie, litewskiej Olicie, włoskim Fermo i łotewskiej Lipawie. W swoim artystycznym dorobku posiada między innymi: „Kuglarz i Śmierć”, „Genesis”, „Misterium Narodzenia”, „Hamlet” oraz „Opus Hamlet”, który powstał przy współpracy z Larsem Kynde, duńskim kompozytorem. Adaptował również „Przygody Barona Muenchhausena” autorstwa Gottfrieda Augusta Bürgera. W swojej działalności na rzecz sztuki tworzy także programy edukacyjne i terapeutyczne. Swoje zajęcia prowadzi zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Od 1998 roku za swoją pracę został wielokrotnie nagrodzony w odwiedzanych przez siebie miastach. W 2007 roku wydał książkę „Teatr przedmiotu. Kulisy warsztatu. Arkana rzemiosła”.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie